Dyslexie
Wat is dyslexie?
Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. Dyslexie is een leesstoornis met een neurologische achtergrond; het is vaak erfelijk bepaald door afwijkingen in bouw en functie van de taalverwerkende delen van de hersenen. Een kind met dyslexie heeft vaak moeite om letters te verklanken, en deze samen te voegen tot woorden. Het verklanken van letters automatiseert niet of zeer moeizaam en het lezen kost bij kinderen en volwassenen die dyslectisch zijn meer energie dan bij "gewone" lezers. Dit leidt tot ernstige problemen bij het lezen en/of het spellen. Dyslexie werkt in ernstige mate in op taken, vakken en situaties die de lees- en spellingsvaardigheid vragen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er bij een kind waarvan vermoed wordt dat het dyslectisch is, gedegen onderzoek wordt gedaan. Dat wil zeggen: er moet gekeken worden naar neurologische processen die bij het lezen een rol spelen, naar eventuele bijkomende problemen en er moet een concreet behandeladvies worden geformuleerd. Na een uitgebreid onderzoek kan de diagnose dyslexie worden gesteld door een GZ-psycholoog.
Wat doet de logopedist?
Logopedisten zijn deskundig op het gebied van diagnostiek, indicatiestelling en behandeling van spraak-en taalstoornissen. Hiermee onderscheiden zij zich van de andere beroepsgroepen die zich met dyslexie bezig houden, zoals orthopedagogen en remedial teachers. Dit is in het bijzonder van belang omdat logopedisten kennis hebben van de diagnostiek en begeleiding van factoren die met dyslexie samenhangen, zoals fonologie (herkennen van klanken). Logopedisten zijn vaak al in een vroeg stadium betrokken bij kinderen met dyslexie. De behandeling van dyslexie dient in een zo vroeg mogelijk stadium plaats te vinden, zodat zo snel mogelijk de basisvaardigheden kunnen worden geleerd die nodig zijn voor het lezen en spellen.De beroepsvereniging NVLF heeft criteria opgesteld voor de logopedist als dyslexiebehandelaar. Voldoet de logopedist hieraan, dan mag hij/zij geregistreerd staan in het register dyslexiebehandelaars. De logopedist – dyslexiespecialist bij ons in de praktijk is ook orthopedagoog en heeft hierdoor ruimschootse ervaring met het geven van dyslexiebehandelingen. Zij staat dan ook geregistreerd als dyslexiebehandelaar.Bij de logopedist met dyslexiespecialisatie krijgt een kind individuele begeleiding. Deze is gericht op auditieve vaardigheden, letterkennis, het decodeerproces, leeskilometers maken, leesmotivatie, het versterken van de lees(deel)vaardigheden en strategiegebruik. Er wordt gekozen voor 1 of 2 behandelingen per week. Dit is afhankelijk van de aard en ernst van de problematiek. Daarnaast wordt van ouders en school verwacht dat er oefenmomenten in de week worden ingebouwd. Het is in de begeleiding heel belangrijk dat het kind plezier heeft in het lezen en spellen, de oefeningen worden dan ook aangepast aan de interesse en belevingswereld van het kind. In de behandeling wordt samengewerkt met een GZ psycholoog, de ouders en de school van het kind. Ook wordt rekening gehouden met de totale ontwikkeling van het kind en eventueel bijkomende problemen.
Vergoeding
De logopedist-dyslexiespecialist kan kinderen met de diagnose “ernstige enkelvoudige dyslexie” behandelen via de vergoedingsregeling van de gemeente. Voor de vergoede dyslexiezorg geldt dat er een samenwerkingsverband moet bestaan met een gedragswetenschapper. Logopediepraktijk Snoeren en De Kruif heeft een samenwerkingsverband met “Van A tot LeZen”, waardoor kinderen met Ernstige Enkelvoudige Dyslexie binnen onze praktijk behandeld kunnen worden door Nadine Blijenberg. Zij is naast logopedist ook orthopedagoog en werkt samen met de GZ-psycholoog van “Van A tot LeZen”.
Een logopedist kan en mag geen dyslexie diagnosticeren. Soms is er welk sprake van dyslexie, of lees- en spellingsproblemen, maar is er geen "ernstige enkelvoudige dyslexie" vastgesteld. Vergoede behandeling (zonder een gestelde diagnose "ernstige enkelvoudige dyslexie") is uitsluitend mogelijk wanneer de lees- en spelproblemen samengaan met andere problemen in de spraak- en taalontwikkeling, zoals het moeite hebben met het vervoegen van woorden, het produceren van zinnen of een onduidelijke uitspraak.
Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. Dyslexie is een leesstoornis met een neurologische achtergrond; het is vaak erfelijk bepaald door afwijkingen in bouw en functie van de taalverwerkende delen van de hersenen. Een kind met dyslexie heeft vaak moeite om letters te verklanken, en deze samen te voegen tot woorden. Het verklanken van letters automatiseert niet of zeer moeizaam en het lezen kost bij kinderen en volwassenen die dyslectisch zijn meer energie dan bij "gewone" lezers. Dit leidt tot ernstige problemen bij het lezen en/of het spellen. Dyslexie werkt in ernstige mate in op taken, vakken en situaties die de lees- en spellingsvaardigheid vragen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er bij een kind waarvan vermoed wordt dat het dyslectisch is, gedegen onderzoek wordt gedaan. Dat wil zeggen: er moet gekeken worden naar neurologische processen die bij het lezen een rol spelen, naar eventuele bijkomende problemen en er moet een concreet behandeladvies worden geformuleerd. Na een uitgebreid onderzoek kan de diagnose dyslexie worden gesteld door een GZ-psycholoog.
Wat doet de logopedist?
Logopedisten zijn deskundig op het gebied van diagnostiek, indicatiestelling en behandeling van spraak-en taalstoornissen. Hiermee onderscheiden zij zich van de andere beroepsgroepen die zich met dyslexie bezig houden, zoals orthopedagogen en remedial teachers. Dit is in het bijzonder van belang omdat logopedisten kennis hebben van de diagnostiek en begeleiding van factoren die met dyslexie samenhangen, zoals fonologie (herkennen van klanken). Logopedisten zijn vaak al in een vroeg stadium betrokken bij kinderen met dyslexie. De behandeling van dyslexie dient in een zo vroeg mogelijk stadium plaats te vinden, zodat zo snel mogelijk de basisvaardigheden kunnen worden geleerd die nodig zijn voor het lezen en spellen.De beroepsvereniging NVLF heeft criteria opgesteld voor de logopedist als dyslexiebehandelaar. Voldoet de logopedist hieraan, dan mag hij/zij geregistreerd staan in het register dyslexiebehandelaars. De logopedist – dyslexiespecialist bij ons in de praktijk is ook orthopedagoog en heeft hierdoor ruimschootse ervaring met het geven van dyslexiebehandelingen. Zij staat dan ook geregistreerd als dyslexiebehandelaar.Bij de logopedist met dyslexiespecialisatie krijgt een kind individuele begeleiding. Deze is gericht op auditieve vaardigheden, letterkennis, het decodeerproces, leeskilometers maken, leesmotivatie, het versterken van de lees(deel)vaardigheden en strategiegebruik. Er wordt gekozen voor 1 of 2 behandelingen per week. Dit is afhankelijk van de aard en ernst van de problematiek. Daarnaast wordt van ouders en school verwacht dat er oefenmomenten in de week worden ingebouwd. Het is in de begeleiding heel belangrijk dat het kind plezier heeft in het lezen en spellen, de oefeningen worden dan ook aangepast aan de interesse en belevingswereld van het kind. In de behandeling wordt samengewerkt met een GZ psycholoog, de ouders en de school van het kind. Ook wordt rekening gehouden met de totale ontwikkeling van het kind en eventueel bijkomende problemen.
Vergoeding
De logopedist-dyslexiespecialist kan kinderen met de diagnose “ernstige enkelvoudige dyslexie” behandelen via de vergoedingsregeling van de gemeente. Voor de vergoede dyslexiezorg geldt dat er een samenwerkingsverband moet bestaan met een gedragswetenschapper. Logopediepraktijk Snoeren en De Kruif heeft een samenwerkingsverband met “Van A tot LeZen”, waardoor kinderen met Ernstige Enkelvoudige Dyslexie binnen onze praktijk behandeld kunnen worden door Nadine Blijenberg. Zij is naast logopedist ook orthopedagoog en werkt samen met de GZ-psycholoog van “Van A tot LeZen”.
Een logopedist kan en mag geen dyslexie diagnosticeren. Soms is er welk sprake van dyslexie, of lees- en spellingsproblemen, maar is er geen "ernstige enkelvoudige dyslexie" vastgesteld. Vergoede behandeling (zonder een gestelde diagnose "ernstige enkelvoudige dyslexie") is uitsluitend mogelijk wanneer de lees- en spelproblemen samengaan met andere problemen in de spraak- en taalontwikkeling, zoals het moeite hebben met het vervoegen van woorden, het produceren van zinnen of een onduidelijke uitspraak.
Wat zijn onvoldoende leesvoorwaarden?
Voordat een kind naar groep 3 gaat, moet het naast het hebben van taalvaardigheden ook aan een aantal auditieve en visuele voorwaarden voldoen. In groep 2 wordt er met kinderen al gewerkt aan de voorwaarden van het lezen/spellen, zoals auditieve en visuele discriminatie, analyse, synthese en klanktekenkoppeling. Wanneer een kind problemen heeft met de auditieve en visuele vaardigheden, heeft het een minder goed uitgangspunt om met het lees- en spellingsproces te starten.
Wat doet de logopedist?
Wanneer een kind moeite heeft met de voorwaarden van het lezen/spellen, kan hij/zij hulp krijgen van een logopedist. Daarnaast kunnen kinderen uit groep 3, die matig, onvoldoende of niet vooruit gaan bij het lezen/spellen aangemeld worden. Door middel van onderzoek wordt bepaald welke vaardigheden het kind nog onvoldoende beheerst om tot lezen te komen. Daarna wordt de behandeling opgestart waarin het kind samen met de logopedist de (fonologische) vaardigheden gaat trainen. De zogenaamde “voorschot-behandeling”. Kinderen leren bijvoorbeeld op een speelse manier te rijmen, of woorden in klanken te verdelen. Vooral in groep 2 en 3 zijn de fonologische vaardigheden belangrijk in het proces van het leren lezen en spellen. Deze ‘voorschot-behandeling’ geeft het kind een steuntje in de rug bij aanvang van groep 3. Dit kan de latere lees- en spellingproblematiek voorkomen of minder heftig maken. Dyslexie kan niet voorkomen worden, maar door een vroege adequate begeleiding (onder andere met klanken en letters werken) kan de uitingsvorm ervan wel verkleind worden.
Vergoeding?
Zolang het kind geen officiële dyslexieverklaring heeft en de stoornis binnen het logopedische diagnose-gebied ligt, kan de behandeling vergoed worden. Logopedie is geen remedial teaching, maar pakt de onderliggende stoornissen of bijkomende stoornissen aan. Kinderen met spraak-taalontwikkelings-problemen en problemen in de fonologische ontwikkeling en auditieve vaardigheden vallen dus volledig binnen de vergoeding van de zorgverzekeraar. Deze logopedische behandelingen worden volledig vergoed.
Voordat een kind naar groep 3 gaat, moet het naast het hebben van taalvaardigheden ook aan een aantal auditieve en visuele voorwaarden voldoen. In groep 2 wordt er met kinderen al gewerkt aan de voorwaarden van het lezen/spellen, zoals auditieve en visuele discriminatie, analyse, synthese en klanktekenkoppeling. Wanneer een kind problemen heeft met de auditieve en visuele vaardigheden, heeft het een minder goed uitgangspunt om met het lees- en spellingsproces te starten.
Wat doet de logopedist?
Wanneer een kind moeite heeft met de voorwaarden van het lezen/spellen, kan hij/zij hulp krijgen van een logopedist. Daarnaast kunnen kinderen uit groep 3, die matig, onvoldoende of niet vooruit gaan bij het lezen/spellen aangemeld worden. Door middel van onderzoek wordt bepaald welke vaardigheden het kind nog onvoldoende beheerst om tot lezen te komen. Daarna wordt de behandeling opgestart waarin het kind samen met de logopedist de (fonologische) vaardigheden gaat trainen. De zogenaamde “voorschot-behandeling”. Kinderen leren bijvoorbeeld op een speelse manier te rijmen, of woorden in klanken te verdelen. Vooral in groep 2 en 3 zijn de fonologische vaardigheden belangrijk in het proces van het leren lezen en spellen. Deze ‘voorschot-behandeling’ geeft het kind een steuntje in de rug bij aanvang van groep 3. Dit kan de latere lees- en spellingproblematiek voorkomen of minder heftig maken. Dyslexie kan niet voorkomen worden, maar door een vroege adequate begeleiding (onder andere met klanken en letters werken) kan de uitingsvorm ervan wel verkleind worden.
Vergoeding?
Zolang het kind geen officiële dyslexieverklaring heeft en de stoornis binnen het logopedische diagnose-gebied ligt, kan de behandeling vergoed worden. Logopedie is geen remedial teaching, maar pakt de onderliggende stoornissen of bijkomende stoornissen aan. Kinderen met spraak-taalontwikkelings-problemen en problemen in de fonologische ontwikkeling en auditieve vaardigheden vallen dus volledig binnen de vergoeding van de zorgverzekeraar. Deze logopedische behandelingen worden volledig vergoed.