Lees-en spellingsproblemen
Wat is dyslexie?
Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. Dyslexie is een leesstoornis met een neurologische achtergrond; het is vaak erfelijk bepaald door afwijkingen in bouw en functie van de taalverwerkende delen van de hersenen. Een kind met dyslexie heeft vaak moeite om letters te verklanken, en deze samen te voegen tot woorden. Het verklanken van letters automatiseert niet of zeer moeizaam en het lezen kost bij kinderen en volwassenen die dyslectisch zijn meer energie dan bij "gewone" lezers. Dit leidt tot ernstige problemen bij het lezen en/of het spellen. Dyslexie werkt in ernstige mate in op taken, vakken en situaties die de lees- en spellingsvaardigheid vragen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er bij een kind waarvan vermoed wordt dat het dyslectisch is, gedegen onderzoek wordt gedaan. Dat wil zeggen: er moet gekeken worden naar neurologische processen die bij het lezen een rol spelen, naar eventuele bijkomende problemen en er moet een concreet behandeladvies worden geformuleerd. Na een uitgebreid onderzoek kan de diagnose dyslexie worden gesteld door een GZ-psycholoog.
Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. Dyslexie is een leesstoornis met een neurologische achtergrond; het is vaak erfelijk bepaald door afwijkingen in bouw en functie van de taalverwerkende delen van de hersenen. Een kind met dyslexie heeft vaak moeite om letters te verklanken, en deze samen te voegen tot woorden. Het verklanken van letters automatiseert niet of zeer moeizaam en het lezen kost bij kinderen en volwassenen die dyslectisch zijn meer energie dan bij "gewone" lezers. Dit leidt tot ernstige problemen bij het lezen en/of het spellen. Dyslexie werkt in ernstige mate in op taken, vakken en situaties die de lees- en spellingsvaardigheid vragen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er bij een kind waarvan vermoed wordt dat het dyslectisch is, gedegen onderzoek wordt gedaan. Dat wil zeggen: er moet gekeken worden naar neurologische processen die bij het lezen een rol spelen, naar eventuele bijkomende problemen en er moet een concreet behandeladvies worden geformuleerd. Na een uitgebreid onderzoek kan de diagnose dyslexie worden gesteld door een GZ-psycholoog.
Wat doet de logopedist?
Logopedisten zijn deskundig op het gebied van diagnostiek, indicatiestelling en behandeling van spraak-en taalstoornissen. Hiermee onderscheiden zij zich van de andere beroepsgroepen die zich met dyslexie bezig houden, zoals orthopedagogen en remedial teachers. Dit is in het bijzonder van belang omdat logopedisten kennis hebben van de diagnostiek en begeleiding van factoren die met dyslexie samenhangen, zoals fonologie (herkennen van klanken). Logopedisten zijn vaak al in een vroeg stadium betrokken bij kinderen met dyslexie. De behandeling van dyslexie dient in een zo vroeg mogelijk stadium plaats te vinden, zodat zo snel mogelijk de basisvaardigheden kunnen worden geleerd die nodig zijn voor het lezen en spellen.De beroepsvereniging NVLF heeft criteria opgesteld voor de logopedist als dyslexiebehandelaar. Voldoet de logopedist hieraan, dan mag hij/zij geregistreerd staan in het register dyslexiebehandelaars. De logopedist – dyslexiespecialist bij ons in de praktijk is ook orthopedagoog en heeft hierdoor ruimschootse ervaring met het geven van dyslexiebehandelingen. Zij staat dan ook geregistreerd als dyslexiebehandelaar.Bij de logopedist met dyslexiespecialisatie krijgt een kind individuele begeleiding. Deze is gericht op auditieve vaardigheden, letterkennis, het decodeerproces, leeskilometers maken, leesmotivatie, het versterken van de lees(deel)vaardigheden en strategiegebruik. Er wordt gekozen voor 1 of 2 behandelingen per week. Dit is afhankelijk van de aard en ernst van de problematiek. Daarnaast wordt van ouders en school verwacht dat er oefenmomenten in de week worden ingebouwd. Het is in de begeleiding heel belangrijk dat het kind plezier heeft in het lezen en spellen, de oefeningen worden dan ook aangepast aan de interesse en belevingswereld van het kind. In de behandeling wordt samengewerkt met een GZ psycholoog, de ouders en de school van het kind. Ook wordt rekening gehouden met de totale ontwikkeling van het kind en eventueel bijkomende problemen.
Logopedisten zijn deskundig op het gebied van diagnostiek, indicatiestelling en behandeling van spraak-en taalstoornissen. Hiermee onderscheiden zij zich van de andere beroepsgroepen die zich met dyslexie bezig houden, zoals orthopedagogen en remedial teachers. Dit is in het bijzonder van belang omdat logopedisten kennis hebben van de diagnostiek en begeleiding van factoren die met dyslexie samenhangen, zoals fonologie (herkennen van klanken). Logopedisten zijn vaak al in een vroeg stadium betrokken bij kinderen met dyslexie. De behandeling van dyslexie dient in een zo vroeg mogelijk stadium plaats te vinden, zodat zo snel mogelijk de basisvaardigheden kunnen worden geleerd die nodig zijn voor het lezen en spellen.De beroepsvereniging NVLF heeft criteria opgesteld voor de logopedist als dyslexiebehandelaar. Voldoet de logopedist hieraan, dan mag hij/zij geregistreerd staan in het register dyslexiebehandelaars. De logopedist – dyslexiespecialist bij ons in de praktijk is ook orthopedagoog en heeft hierdoor ruimschootse ervaring met het geven van dyslexiebehandelingen. Zij staat dan ook geregistreerd als dyslexiebehandelaar.Bij de logopedist met dyslexiespecialisatie krijgt een kind individuele begeleiding. Deze is gericht op auditieve vaardigheden, letterkennis, het decodeerproces, leeskilometers maken, leesmotivatie, het versterken van de lees(deel)vaardigheden en strategiegebruik. Er wordt gekozen voor 1 of 2 behandelingen per week. Dit is afhankelijk van de aard en ernst van de problematiek. Daarnaast wordt van ouders en school verwacht dat er oefenmomenten in de week worden ingebouwd. Het is in de begeleiding heel belangrijk dat het kind plezier heeft in het lezen en spellen, de oefeningen worden dan ook aangepast aan de interesse en belevingswereld van het kind. In de behandeling wordt samengewerkt met een GZ psycholoog, de ouders en de school van het kind. Ook wordt rekening gehouden met de totale ontwikkeling van het kind en eventueel bijkomende problemen.
Vergoeding?
De logopedist-dyslexiespecialist kan kinderen met de diagnose “ernstige enkelvoudige dyslexie” behandelen via de vergoedingsregeling van de zorgverzekeraar. In het basispakket van de zorgverzekering wordt per 1 januari 2009 diagnostiek en behandeling van ernstige, enkelvoudige dyslexie vergoed. Bij deze vergoeding geldt het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (Blomert, 2006) als uitgangspunt. De vergoeding geldt voor leerlingen van 7, 8 en 9 jaar die basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs volgen. Voor de vergoede dyslexiezorg geldt dat er een samenwerkingsverband moet bestaan met een gedragswetenschapper.
De logopedist-dyslexiespecialist kan kinderen met de diagnose “ernstige enkelvoudige dyslexie” behandelen via de vergoedingsregeling van de zorgverzekeraar. In het basispakket van de zorgverzekering wordt per 1 januari 2009 diagnostiek en behandeling van ernstige, enkelvoudige dyslexie vergoed. Bij deze vergoeding geldt het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (Blomert, 2006) als uitgangspunt. De vergoeding geldt voor leerlingen van 7, 8 en 9 jaar die basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs volgen. Voor de vergoede dyslexiezorg geldt dat er een samenwerkingsverband moet bestaan met een gedragswetenschapper.